Det nærmer seg slutten av foto-oppgaven vår, og som nest-siste del av innleveringen skal vi levere inn de åtte beste fotoene fra denne perioden i minimum tre forskjellige temaer. Jeg har valgt vann, portrett og alt som spirer og gror.
Tema 1: VANN
Bilde nr.1
Ideen: Å fryse øyeblikket når boblene er på sitt største i elven.
Komposisjon: Boblene er plassert i det gylne snitt hvor det første man legger merke til er sammensetningen av de lyse boblene. Deretter glir blikket ned den diagonale linjen i bildet og vi får en rytme.
Lyset: Bildet er tatt i naturlig, sterk belysning for å få det så klart.
Fotoapparat: Nikon D3100
Instillinger: ISO: 800, f/1.8, 1/2500 sec.
Redigering: Brukt Crop Tool for å beskjære, rotert bildet, brukt Gradient Map for å gjøre bildet svart/hvitt, og deretter justere ned opacity-en for å få frem noen av de opprinnelige fargene.
Hva har jeg lært?: Med motiv som beveger seg raskt lønner det seg å ta mange bilder for å sikre seg noen fine. Med svakt naturlig lys må ISO-en være høy for å ta bilder med kort lukkertid. Desto større lukkertiden er, desto mørkere blir bildet.
Bilde nr.2

Ideen: Å bruke kort lukkertid til å fange øyeblikket når svanen flakset med vingene helt utstrakt.
Komposisjon: Svanen som motiv er bevisst plassert nederst til venstre i det gylne snitt. Dette gir rom til havet og bølgene rundt. Skaper spenning, og er fint å se på. Ser ut som svanen skal fly sin vei. Hadde motivet blitt plassert i sentrum ville det sett veldig statisk og kjedelig ut. Det er diagonale linjer fra venstre til høyre fra svanens vinger og motsatt retning via. ringene i vannet som dannes.
Lyset: Bildet er tatt i naturlig, mykt dagslys som ikke skaper alt for mange skygger. Nok til å skape tydelig speilbilde av svanen.
Fotoapparat: Nikon D3100
Innstillinger: ISO 200, f/6, 1/200 sec. eksponeringsavvik -0.3.
Redigering: Brukt Gradient Map for å gjøre bildet i svart/hvitt og skrudd ned opacityen for å vise spor av den opprinnelige fargen. Har også økt fargemetningen i hovedbildet i layer Background, brukt Add vector mask i svart/hvitt -layeret og fått frem fargen i nebbet. Ellers er lysstyrke og kontrast økt litt via Curves.
Hva har jeg lært? Hvor viktig plassering og kort lukkertid er for et bilde. Hadde jeg ikke hatt så kort lukkertid hadde bevegelsen blitt synlige, og ikke hatt samme effekt. Lurt å ta mange bilder i fart for å sikre seg noen blinkskudd. Lukkertiden er akkurat så kort at den fanger mesteparten av bevegelsene og viser noen av bevegelsene ytterst i vingene.
Bilde nr. 3
Ideen: Min tolkning av uttrykket "hangover". Meningen var å redigere meg som miniatyr inn i et annet bilde. Begge er tatt utenfor ved kanalen ved Vågen Vidergående Skole.
Komposisjon: Motivet er
plassert i sentrum av bildet for å komme i fokus. Elementene rundt er rolige
øker bare fokuset mot sentrum. Man kan trekke diagonale linjer fra ølboksen og
oppover, og fra kanal-kanten til venstre. Det er lite bevegelser i vannet, noe
som sier at bildet er rolig.
Lyset: Naturlig lys med sola som lyskilde. Lyset kommer fra høgre og skaper små skygger og speilbilder i vannet.
Fotoapparat: Nikon D3100
Innstillinger: ISO: 100, f/5.6, 1/125 sec.
Hva har jeg lært?: Hvor viktig det er at lysforhold og vinkel er så lik som mulig i de to bildene man redigerer sammen. Er personen som skal klippes inn i samme vinkel og har de samme lysforholdene kan man nesten ikke se at det er klippet inn. En annen ting er også hvordan man utnytter stor blenderåpning for liten dybdeskarphet til å få klare bilder.
Tema 2: PORTRETT

Ideen: Ideen bak dette bildet var å fange det sprudlende humøret til det lille søskenbarnet mitt så godt som mulig, samt ha stor blenderåpning med tydelig fokus på motivet. Vårfølelse.
Komposisjon: Komposisjonen i dette fotografiet er ganske enkelt. Har et motiv plassert i sentrum som midtpunk men en lavtliggend, uklar horisontlinje i bakgrunn. Bildet består av forgrunn og bakgrunn og viser ikke stor dybde. Kan strekke skrålinje ved horisontlinjen, men ellers er det ikke så mange å trekke frem. Bildet er nok i seg selv ikke særlig spennende, men blikket til den lille jenta gjør at inntrykket blir et annet.
Sterk komplementærkontrast mellom jakken hennes og buskene rundt som gjør at jenta blir et raskt blikkfang.
Lyset: Dempet motlys med solen som lyskilde. Lyset kommer varsomt frem mellom trærne og gir motivet en lys og myk belysning. Få skygger i ansiktet, og myke farger.
Fotoapparat: Nikon D3100
Innstillinger: ISO: 200, f/2, 1/1600 sec.. 50 mm fastlinse
Redigering: Endret litt på fargemetningen, Vibrance, lysstryrken og kontrasten.
Hva har jeg lært? Med dette bildet har jeg lært viktigheten av å gjøre et godt forarbeid med innstillingene. Blir mye bedre bilder når man selv styrer ISO, lukkertid og blenderåpning. Testet ut blenderåpning, og ser at jeg på dette bildet kunne hatt den litt mindre, kanskje på f/2.5 eller f/3 for å få større deler av motivet i fokus. Fordelen med så stor blenderåpning er at bakgrunnen blir utydelig som ønsket. Har også lært at et lønner seg å ha på kort lukkertid når man tar bilder barn pga. all bevegelsen. Med høy lukkertid kreves også mer lys, så dermed justerer man bare ISO-en for riktig lysstyrke.
Bilde nr.5
Komposisjon: Komposisjonen i dette bildet har ingen diagonallinjer i den forstand og fremstår ganske statisk. Husveggen i bakgrunn har vertikale linjer som får modellen til å virke rolig og stillestående. Med motivet plassert i midten får vi ingen spenning eller det gylne snitt med, men det gjør ingenting. Grunnen til at jeg liker dette bildet så godt er pga. det sterke fokuset på lillebroren min, den duse bakgrunnen og de rolige fargene som samspiller godt sammen. Det er gjentakelse i noen av fargene. Godt helhetsinntrykk.
Lyset: Lyset er nok en gang av naturlig lys med solen som lyskilden, men denne gangen veldig svakt. Personen får ikke sollys direkte på seg og det er tydelig at han står i skyggen. Når man tar bilder i skyggen får man mye finere overganger og ikke fullt så dramatiske skygger. Lyset kommer bak ifra delvis fra venstre.
Fotoapparat: Nikon D3100
Innstillinger: ISO: 100, f/3.2, 1/160 sek.
Redigering: Har kun brukt Curves for å endre så vidt på lysstyrke og kontrast.
Hva har du lært? Hvordan bruke kameraet i svak belysning og hva man skal gjøre dersom det er for lite lys, samt bruken av blender.
Bilde nr. 6
Ideen: Fange et flott øyeblikk mellom farmor og barnebarn, uttrykke glede og fred.
Komposisjon: Har en horisontallinje 1/4 av bildet for ikke å få den midt på bildet. Plassert langs linjene til det gylne snitt for harmoni. Bildets første øyekast, nemlig den røde jakken til den lille jenta og hennes farmor er også plassert mellom det gylne snitt for å være 100% i fokus. Kan skilne få diagonale linjer, men har verandatrappen i bakgrunn for å gjøre bildet mer spennende og variert. Tyngden i bildet ligger nederst ettersom det er så mye luft og lys mellom trærne i toppen. Gjør at en ikke føler seg innestengt av dette bildet.
Lyset: Naturlig lys med myk belysning fra solen. Synes på himmelen i bakgrunn at det er fint vêr, kan se det på fargetonene i bildet. Ikke sterkt sollys noe som også betyr godt fotovêr.
Fotoapparat: Nikon D3100
Innstillingene: ISO: 200, f/2.5, 1/2000 sek.
Redigering: Crop tool for å beskjære bildet i en mer passende størrelse. Dodge Tool for å gjøre hele forgrunnen inkl. motivet lysere og dermed lettere å se. Sterkere fokus. Har gjort deler av bakgrunnen mørkere med Burn tool for å lage kontrasten mellom forgrunn og bakgrunn, og mer dodge tool rett bak motivet fra åpningen og ned for å lysne dem opp. Etter dette ble fargebalansen endret litt på via Vibrance og Color Balance, og til slutt litt Curves for å endre på lysstyrken.
Hva har jeg lært? Å være ganske bevisst på fargevalg og komposisjon når bildet blir tatt og ha kort lukkertid med stor blenderåpning for slike bilder som dette.
Tema 3: ALT SOM SPIRER OG GROR
Bilde nr.7
Ideen: Jeg er veldig glad i flotte blomster og vakker natur, så med godt lys og myk bakgrunn gir dette bilder noe ekstra, en følelse og rolig stemning man kommer i godt humør av. Dette bildet ble tatt med dette og komposisjon (diagonallinjer) i tankene.
Komposisjon: komposisjonen i dette bildet var mer gjennomtenkt enn vanlig. Alle bildets elementer er plassert langs en diagonal linje langs midten men hoved-kronbladet i det gylne snitt.Formene på denne tulipanen er veldig dynamiske og organiske i formen og bidrar til at bildet straks blir mer spennende. Gjør at man først får øye på det mest fargerike kronbladet i fokus og deretter lar blikket flytte seg bortover den diagonale linjen. Ser man lenge nok på den nærmeste tulipanen kan man nesten se at den ligner en sommerfugl.
Lyset: Lyset på tulipanen er veldig svakt og har naturlig belysning fra kveldstid når solen ligger lavt. Står i skyggen men får likevel et mykt, godt lys som får frem små detaljer uten å svekkes av alt for sterke skygger. Lyset reflekteres også i de små regndråpene på det ene kronbladet.
Fotoapparat: Nikon D3100
Innstillinger: ISO: 100, f/2, 1/160 sek.
Redigering: Likte så godt fargene som allerede var, så det eneste som ble endret på var litt lysstyrke med Curves.
Hva har jeg lært? Hvordan bruke blenderåpningen på riktig måte på nært hold.
Bilde nr. 8
Ideen: Få et bilde av spiren i den fargerike potten med fokus på diagonallinjer, kontrast og fargekontrast.
Komposisjon: Mange parallelle diagonallinjer her som går gjennom det gylne snitt. Skaper ro og er på samme tid ikke kjedelig. Stor kontrast mellom hvert element her. Den mørke jorden og den duse bakgrunnen får den markante blå potten til å "poppe" ut. Den sterke fargen står godt sammen med de nøytrale, mørke fargene og den grønne spiren. Gjentakende rytme og mønster i pottekanten.
Lyset: Svak, naturlig belysning i skyggen.
Fotoapparat: Nikon D3100
Innstillinger: ISO: 200, f/2, 1/00 sek.
Redigering: Uredigert
Hva har jeg lært? Hvordan bruke komposisjon og fargekombinasjon bevisst når man tar bilder.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar